Przedsiębiorca zawiesza działalność gospodarczą,...
Komentarze: 0
do zobowiązania zwrotu ulgi z tytułu kupna kasy fiskalnej. Jednak jest jeden zasadniczy warunek w takiej operacji, przedsiębiorca wznowi realizowanie działalności gospodarczej.Kasy fiskalne w życiu Polaków
| pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
| 26 | 27 | 28 | 01 | 02 | 03 | 04 |
| 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 |
do zobowiązania zwrotu ulgi z tytułu kupna kasy fiskalnej. Jednak jest jeden zasadniczy warunek w takiej operacji, przedsiębiorca wznowi realizowanie działalności gospodarczej.
przygotowanie do handlu sklepu. W czerwcu obecnego roku zarejestrował pierwszą sprzedaż. Czy w celu wyznaczenia limitu zwolnienia z rejestracji sprzedaży detalicznej poprzez kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne trzeba wziąć pod uwagę kiedy zaistaniała pierwsza sprzedaż, tj. czerwiec br.?
Przedsiębiorca realizuje działalność gospodarczą, która polega na na sprzedaży
wysyłkowej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Każdy wpływ z takiej sprzedaży otrzymuje na konto bankowe. W związku z powyższym rodzi się pytanie, czy taki przedsiębiorca może być zwolniony ze sprzedaży osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej poprzez kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne?
W zasadniczej mierze sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również rolnikom ryczałtowym podlega rejestracji poprzez kasy fiskalne
, czy też drukarki fiskalne. Jednakże od takiej zasady wprowadzone zostały wyjątki, które opublikowano w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z zobowiązania prowadzenia rejestracji poprzez kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177). Zwolnienia takie są zarówno przedmiotowe, czyli tyczą się ściśle wyznaczonych czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia, jak również podmiotowe, czyli pod uwagębierzemy wówczas wysokość obrotów i wtedy tyczą się całej działalności podatnika. Trzeba jednakże zaznaczyć, iż przedsiębiorca, który planuje skorzystać z tak opublikowanych zwolnień, nie ma prawa realizować sprzedaż towarów czy usług wyszczególnionych w § 4 rozporządzenia.
Na podstawie § 2 ust. 1 i poz. 38 załącznika do wymienianego rozporządzenia, zwolniena z zobowiązania rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, czy też rolkników ryczałtowych przez kasy fiskalne, czy drukarki fiskalne w danym roku podatkowym, nie później jednakże niż do 31 grudnia 2017 r., jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że:
dostawca towaru uzyska w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w SKOK),
z rejestracji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej precyzyjnie operacji tyczyła się i na czyją rzecz została wykonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że Urzędy Skarbowe nie negują sytuacji, kiedy zapłata za wysłany towar realizowana jest "za pobraniem", czyli klient płaci kurierowi gotówką za otrzymaną przesyłkę. Mimo faktu, iż w takim wypadku zapłata nie jest realizowana bezpośrednio na rachunek sprzedawcy, to jednak Urzędy Skarbowe uznają prawo do zwolnienia z rejestracji sprzedaży detalicznej przez kasy fiskalny, czy drukarki fiskalne, o ile kurier uzyskane pieniądze wpłaci w następnej kolejności wpłaci na rachunek sprzedawcy, zapisując w tytule przelewu numery przesyłek, których płatność dotyczy.
Nawiązując do opisanej na początku sytuacji i postawionego zapytania, jeśli przedsiębiorca spełnia podane powyżej warunki może korzystać z obowiązujących do końca grudnia 2017 r. zwolnień określonych w rozporządzeniu w sprawie zwolnień, a mianowicie:
ze zwolnienia podmiotowego wymienionego w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, tj. do momentu przekroczenia limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia z zobowiązania rejestracji przez kasy fiskalne w wysokości 20.000 zł (z tym, że w wypadku przedsiębiorcóa zaczynających sprzedaż osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, limit ten określany jest w proporcji do okresu jej prowadzenia); jeżeli w czasie trwania roku obroty te przekroczą wskazany limit, zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym obrót przekroczył ten limit (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia),
ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w pozycji 38 załącznika do rozporządzenia
Źródło: fiskalnakasa.pl
W Ministerstwie Rozwoju zaczęto działania na projektem ustawy o zmianie określonych ustaw w związku z rozwojem płatności elektronicznych. Uzasadnienie do projektu wyjaśnia, iż nowa ustawa zobliguje podatników posiadających kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne do obowiązkowego przyjmowania płatności w formie elektronicznej – kartą lub Blikiem.
Uzasadnienie do projektu informuje, że sieć terminali akceptujących płatności bezgotówkowe rozwija się za wolno i niezbędne będzie podjęcie interwencji legislacyjnej. Dlatego też nowe przepisy nałożą zobowiązanie zatwierdzania płatności bezgotówkowych na instytucje administracji publicznej, w których przyjmowane są opłaty i podatki.
Według resortu petenci winni posiadać możliwość realizowania zapłaty podatków, opłat, niepodatkowych należnościach budżetowych, opłaty skarbowej, jak również opłat w organach podatkowych, o których mówione jest w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych, oraz należności w postępowaniu egzekucyjnym w formie elektronicznej.
Dodatkowo nowa regulacja nałoży również zobowiązanie zagwarantowania akceptacji minimum jednego instrumentu płatniczego w formie elektronicznej na określnonych w rozporządzeniu wykonawczym przedsiębiorców, którzy zobligowani są w związku z osiągniętym obrotem do sprzedaży poprzez kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne. Zaznaczyć trzeba, iż nie chodzi tu tylko o karty płatnicze. Do sposobów przyjmowania płatności zaliczyć można: płatność przelewem elektronicznym, kartą płatniczą, płatność, jak również poprzez aplikację w telefonie komórkowym, czy poprzez Blika itp.
Według resortu odpowiadać to będzie oczekiwaniom społecznym, jak również realizacji prawa obywateli do płacenia w sposób bezgotówkowy w znacząco większej liczbie miejsc w stosunku do obecnych lokalizacji. Poprzez wprowadzenie regulacji klienci dostaną możliwość płacenia bezgotówkowego w urzędach i punktach handlowo-usługowych, co doprowadzi do wzrostu poziomu ich wygody i zmniejszenia kosztów po stronie klientów odnoszących się np. do wypłat z bankomatów.
Na dzień dzisiejszy w zakresie walki z gotówką realizowany jest już Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. Jego celem jest wsparcie samorządów, urzędów wojewódzkich oraz policji w uruchomieniu przyjmowania płatności elektronicznych. Uaktywniono ponadto Fundację Polska Bezgotówkowa, która powstała z inicjatywy podmiotów sektora finansowego, które uczestniczyły w krajowym rynku płatności kartowych (tj. banki, jako wydawcy kart, agenci rozliczeniowi oraz organizacje płatnicze Visa i MasterCard, przy udziale Związku Banków Polskich).
Podstawowym założeniem będzie uaktywnienie i zagwarantowani działania Funduszu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego. Ministerstwo Rozwoju gwarantuje, iż harmonogram wdrażania zobowiązania zapewnienia akceptacji przynajmniej jednego instrumentu płatniczego w formie elektronicznej, przewidziany w rozporządzeniu wykonawczym dka podatników sprzedających przez kasy fiskalne, czy też drukarki fiskalne,na pewno zostanie dostosowany do możliwości rynku. W tym wypadku chodzi o wyposażenie wszystkich zobligowanych podmiotów w takie narzędzia, jak np. terminale płatnicze POS.
Źródło: bankier.pl